Regelmatig hoor ik mensen klagen over een vervuilde tijdlijn: 'er komen veel oninteressante berichten in mijn tijdlijn voorbij.’ ‘Het lijkt Facebook wel.’ ‘Ik krijg waardeloze content van mensen die ik niet eens ken’.
Vorig jaar hadden we de trend om te linken met iedereen. Of je elkaar kent of niet, we linken. Met als gevolg dat je de content van contacten waarmee je eigenlijk niks hebt, in je tijdlijn krijgt. Geen wonder dat je tijdlijn vervuilt. Ik was (en ben) daar ook geen voorstander van.
Spelletjes en raadseltjes leveren wel veel likes en reacties op, maar horen niet thuis op LinkedIn. Een LinkedIn blog is bedoeld voor kennisoverdracht, niet voor reclame uitingen. En te grote of onduidelijke visuals leveren ook ergernissen op.
Waarmee doe je je netwerk wel een plezier:
- visualiseren van een mooi afgerond project
- zelf georganiseerd of deelname aan een seminar
- kennis delen, door het publiceren van een waardevolle blog
- kennis delen, door het posten van een waardevolle tip
- een foto van je team
- je successen
- nieuwe collega voorstellen
- een compliment
- een ervaring
- een nieuwsitem
- een waardevolle prestatie van iemand anders
- een gebeurtenis binnen je bedrijf
- klantbeoordelingen
Belangrijk is dat je je content varieert. Het is niet de bedoeling dat je alleen maar je successen deelt, ondanks dat die de meeste likes opleveren. Maar als je dat afwisselt met een blog of een nieuwsitem, dan houd je je lezers geboeid.
Om te zorgen voor gevarieerde content is een content agenda een handig hulpmiddel. Plaats in je content agenda alle bedrijfsactiviteiten, belevenissen, successen, projecten, klantbeoordelingen, blogs, etc in concept. Doe dit elke 2 maanden en werk dit later uit. Besteed aandacht aan je visuals of maak een korte video. Zo plan je je content en zorg je voor variatie.
Kennisblogs leveren meestal minder likes op dan successen. Maar door middel van kennisblogs laat je je expertise zien. Dat zorgt voor nieuwe leads. Daarom is goed variëren zo belangrijk.
Het algoritme van LinkedIn verandert nog wel eens. Op dit moment is het zo dat LinkedIn je update eerst binnen een kleinere groep toont van je 1e lijns connecties. Als op je bericht positief wordt gereageerd door middel van likes en reacties, dan wordt je update aan een grotere doelgroep getoond. Daarom zijn die eerste likes kort nadacht je je update hebt gepost zo belangrijk. Probeer daarom zo snel mogelijk een aantal likes te krijgen door bijvoorbeeld aan je ambassadeurs te vragen je post te liken. Veel acties op je post heeft een positief effect op je volgende bericht.
Tenslotte:
Heb jij last van een vervuilde tijdlijn? Wat kan er volgens jou beter? Heb je aanvullingen op het lijstje met content ideeën?
Als je hulp nodig hebt met het opstellen van een waardevolle content agenda, of wil je het LinkedIn beheer (deels) uit handen geven? Neem dan contact met me op: 06-30548883 of kijk eens op mijn website: onlinebusinessworks.nl
Ik ben benieuwd en wens iedereen veel goede content inspiratie voor 2020!