Social Selling is de toekomst
We weten het ondertussen allemaal….we oriënteren ons steeds vaker online om informatie te krijgen over de producten of diensten die we willen hebben.
En wat is dan belangrijk? Ervoor zorgen dat jouw producten en/of diensten online beschikbaar zijn op het juiste moment en op het juiste online kanaal. Dat is nog niet zo makkelijk. Daar heb je een plan voor nodig. Dat maakt het een stuk makkelijker.
Hoe gaat dat in zijn werk?
Stel: in een bepaalde periode wil je je omzet een boost geven. Hier trek je een bepaalde periode voor uit.
Natuurlijk heb je een doel. Hoeveel nieuwe klanten wil je dat jouw inspanningen opleveren? Stel jezelf een haalbaar doel. Drie nieuwe klanten lijkt mij weinig, vijftig teveel.
Je bepaalt je doelgroepen: bijvoorbeeld accountants en advocaten.
Voor deze periode maak je een content kalender met alle activiteiten die je wil gaan doen. Bijvoorbeeld: blogs schrijven, berichten posten op LinkedIn, berichten van anderen van commentaar voorzien of delen, een workshop organiseren, enz. Maak het niet te gek, het moet wel haalbaar zijn, je hebt ook nog ander werk.
Vervolgens reageer je zoveel mogelijk op de content van de bedrijven die jij in je vizier hebt. Zo ben je in beeld. En als de tijd rijp is kun je een linkverzoek sturen en een afspraak maken.
Dit is Social Selling in de notendop. In dit voorbeeld wordt LinkedIn gebruikt, maar je kunt ook Facebook, Twitter of Instagram of een combinatie toepassen als jouw doelgroep hier actief is.
Onlangs heb ik de training: ‘Social Selling & LinkedIn: vinden, verbinden en verkopen.’ gegeven. In deze training ging ik diep in op bovenstaand proces en maakten we voor elke deelnemer een Social Selling Plan wat direct toepasbaar was. De training was buitengewoon leerzaam. Wil je meer weten over dit onderwerp of wil je informatie over bijvoorbeeld een in-company training over dit onderwerp? Neem dan contact met me op.