LinkedIn: wat is nou echt belangrijk? 3 Pijlers
De afgelopen tijd is er ontzettend veel interactie op LinkedIn. Mensen mengen zich in discussies, lanceren nieuwe ideeën en linken met elkaar. Een mooie ontwikkeling! Maar zal dit zo blijven? Ook als we straks weer in rustiger vaarwater terecht komen?
Belangrijk is, is dat je je LinkedIn plan of strategie niet uit het oog verliest. Want wat is nou echt belangrijk op LinkedIn? Waarop moet je je écht focussen om succesvol op LinkedIn te zijn?
Drie pijlers:
1. Een optimaal profiel
Waarom een optimaal profiel? Jouw profiel op LinkedIn is je online visitekaartje. Hier kunnen jouw potentiele klanten alles lezen over jou, jouw bedrijf en wat jij belangrijk vindt. Dus van essentieel belang om goed aandacht te besteden aan je profiel.
Wat zijn de meest belangrijke elementen van je profiel in chronologische volgorde?
1. Je foto: alleen je hoofd, zonder zonnebril of hoed, niet afgeknipt, zakelijk en recent
2. Je naam: zonder toevoegingen, liefst zonder emoji's, komt niet zakelijk over
3. Je headline: let op de juiste zoekwoorden in je minipitch
4. Je samenvatting: wie ben je, wat doe je en wat kun je voor een ander betekenen?
En voor de rest van je profiel geldt: vul alle categorieën zo volledig mogelijk in. Hoe vollediger je profiel, des te beter word je gevonden als een potentiele klant of recruiter op zoek is naar jou. Je profiel moet indruk maken. Dan word je uitgenodigd om te linken of voor een gesprek. En dat is toch precies de reden waarom je een profiel hebt op LinkedIn?
2. Een waardevol netwerk
Een waardevol netwerk bouw je niet op door met iedereen te linken. Mensen die je niet kent zullen jouw berichten niet delen of interessant vinden. Ook doet niemand snel zaken met onbekenden. Dus waarom zou je deze mensen toelaten in je netwerk? Het netwerk op LinkedIn is er om je verder op weg te helpen. Bijvoorbeeld om je voor te stellen aan een nieuwe klant. Of je te wijzen op een business opportunity. Of om je content te delen en te liken.
Wie horen er thuis in een waardevol netwerk?
– Klanten
– Potentiele klanten
– Ambassadeurs
– Verwijzers
– Beslissers
– Je offline netwerk
– Interessante vakgenoten
Deze personen zijn allemaal op LinkedIn te vinden. Ga naar ze op zoek en nodig ze uit, met een persoonlijke boodschap, om met je te linken.
Actief zijn op LinkedIn met een waardevol netwerk is veel effectiever dan actief zijn op LinkedIn met een groot netwerk. Dus bouw je netwerk zorgvuldig op.
3. Interessante content
Om je netwerk te laten weten wat jou interesseert en waar je naar op zoek bent moet je actief zijn op LinkedIn. Dit doe je door je eigen berichten (content) te delen binnen je netwerk en content van anderen te liken, er commentaar op te geven of te delen. Jouw doelgroep is geïnteresseerd in jouw bedrijfsactiviteiten. De projecten waar jij mee bezig bent. Of je nou een architect, projectinrichter of advocaat bent.
Regelmatig content delen is lastig. Dat herkennen we waarschijnlijk allemaal. Wat hierbij helpt is het opstellen van een content agenda. Dat geeft structuur. Plaats in de content agenda alle bedrijfsactiviteiten, belevenissen, successen, projecten, klantbeoordelingen, blogs, etc in concept. Doe dit maandelijks en werk dit later uit. Zoek er goede foto’s en video bij en schrijf pakkende kopregels waar nodig. Zo plan je je content.
Ga verder op zoek naar toepasselijke, aantrekkelijke externe content die je kunt delen. Een filmpje op YouTube, een artikel over een nieuwe technologie om jouw doelgroep te informeren, nieuwe ontwikkelingen op ergonomisch gebied, enzovoorts. Plan dit ook in je content agenda.
Natuurlijk is er veel meer te vertellen over het effectief inzetten van je netwerk, je profiel en je content. Dat is niet in een blog samen te vatten. Succesvol zijn met je organisatie op LinkedIn: hoe doe je dat en wat is daarvoor nodig.
Regelmatig geef ik LinkedIn trainingen, individueel of in groepen, waar bovengenoemde pijlers uitgebreid aan de orde komen. Op dit moment online, maar later hopelijk weer offline als het mag en kan. Check hier voor mijn online trainingsaanbod.
Of heb je gewoon een vraag, of kom je ergens niet uit? Je kan me altijd bellen of appen: 06-30548883