Geavanceerd Zoeken op LinkedIn
Geavanceerd zoeken (of Advanced Search) vind ik persoonlijk een van de belangrijkste tools van LinkedIn. Tijdens mijn trainingen merk ik dat deze tool niet of nauwelijks gebruikt wordt. En dat is jammer, want geavanceerd zoeken biedt op een gemakkelijke manier de mogelijkheid om in contact te komen met voor jouw interessante personen.
Wederzijdse contacten
Waarom is geavanceerd zoeken eigenlijk zo interessant? Wat kun je ermee? Stel: je wil graag in contact komen met een bedrijf waar je nog geen contacten hebt. Dat is lastig, bij voorbaat al moeilijk binnenkomen. Maar voor dit bedrijf heb je een bijzonder aanbod, je wil echt graag met de directeur aan tafel. In dat geval schakel je geavanceerd zoeken in. Via geavanceerd zoeken ga je namelijk op zoek naar wederzijdse contacten. Dat wil zeggen: contacten die zowel bij jou in jouw LinkedIn netwerk zitten, als bij de persoon waarmee jij graag koffie wil drinken.
Een voorbeeld
Stel: ik wil graag in contact komen met Huybrechts Systeembouw, omdat ik verwacht dat deze organisatie door de inzet van social media echt kan groeien. Ik wil hen graag daarbij helpen.
Omdat ik daar niemand ken, schakel ik geavanceerd zoeken in. Bij ‘Bedrijf’ typ ik ‘Huybregts Systeembouw’ in. En omdat ik graag in contact wil komen met de directeur, typ ik ‘Directeur’ in bij ‘Trefwoorden’. Vervolgens klik ik op ‘Zoeken’ en zie 2 namen voorbij komen. De 1e naam is voor mij niet interessant. De 2e naam des te meer. Directeur Paul Uppelschoten en ik hebben maar liefst 10 ‘gedeelde connecties’ of wederzijdse contacten. Dus 10 personen die in zowel Paul’s netwerk als in mijn netwerk zitten. Hoe fijn is dat!
Gedeelde connecties benaderen
Nu kan ik 1 van deze 10 connecties benaderen met de vraag of hij of zij mij wil introduceren bij Paul Uppelschoten. Et voila! Geen koude acquisitie meer maar een warme aanbeveling. De kans is nu veel groter dat Paul open staat voor een gesprek met mij, omdat ik geïntroduceerd wordt door een bekende van ons. Paul kent mij niet, maar weet mij toch al op waarde in te schatten.
Nu nog goed voorbereiden op het gesprek……
Nog meer mogelijkheden?
Met geavanceerd zoeken heb je nog veel meer mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld zoeken op beroepsgroepen of branches. Maar je kan ook in één oogopslag zien bij welke bedrijven jouw contacten werkzaam zijn. Handig als je je eens wil oriënteren op interessante organisaties.
Voorwaarde voor succesvol geavanceerd zoeken: je netwerk goed kennen! Anders zijn de wederzijdse contacten die voorbij komen waardeloos. Accepteer daarom niet klakkeloos alle linkverzoeken die je krijgt. Ben kritisch. Over het opbouwen van een sterk netwerk gaat een van mijn volgende blogs.
Training geavanceerd zoeken
Op 16 september geef ik samen met Hans Bik de training LinkedIn & Sales waarbij geavanceerd zoeken op LinkedIn uitgebreid aan de orde komt. Geïnteresseerd? Meld je dan gauw aan!