Daarom moet B2B vaker LinkedIn gebruiken

Daarom moet B2B vaker LinkedIn gebruiken

Je social media, met name LinkedIn, zijn voor bedrijven die actief zijn op de zakelijke markt heel geschikt om het imago te versterken, om kennis te verspreiden en om interactie aan te gaan met anderen.

LinkedIn gebruik je om jouw doelgroep te interesseren voor jouw diensten, producten en voor jouw bedrijf. Om meer bezoekers naar je site te trekken. Om leads te genereren en om die leads tot klanten te converteren. Dat het effectief inzetten van LinkedIn leidt tot meer sales is al meer dan eens bewezen. Via LinkedIn onderhoud je contact met je bestaande klanten. Kortom, LinkedIn is breed inzetbaar.

Nederland telt nu ruim 7 miljoen LinkedIn profielen. Wereldwijd is dat ongeveer 500 miljoen. Daarmee is LinkedIn het grootste zakelijke online platform ter wereld. Grote kans dat jouw publiek in meer of mindere mate actief is op LinkedIn.

Maar hoe bereik je jouw publiek?

De bedrijfspagina

De bedrijfspagina van LinkedIn is daarbij hèt middel. LinkedIn heeft de laatste tijd veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de bedrijfspagina. Je kunt bedrijfsinformatie toevoegen aan je bedrijfspagina. Samen met de content (tekstberichten met foto, of een video) die je via je bedrijfspagina verspreidt is deze een mooie, interactieve weerspiegeling van jouw organisatie. De content die je post blijft altijd zichtbaar op de pagina. Geïnteresseerden kunnen dus altijd jouw content terugvinden. Zo creëer je een mooie kennisportfolio.

 

Info bedrijf

 

Je bedrijfspagina optimaliseren

Aantal volgers uitbreiden:

Een bedrijfspagina heeft volgers. Het aantal volgers moet groeien zodat zoveel mogelijk mensen jouw content in hun timeline ontvangen. Je kunt het aantal volgers uitbreiden door jouw eigen connecties via LinkedIn een message te sturen met de vraag om de bedrijfspagina te volgen. De meeste mensen zullen dat doen, zeker als je een waardevol netwerk hebt. Op deze manier bouw je eenvoudig het aantal volgers van je bedrijfspagina op.

Collega’s jouw content laten delen:

Als je één of meer collega’s hebt vraag dan of zij de bedrijfscontent willen delen. Zorg voor employee advocacy: het inzetten van je medewerkers als ambassadeur van je bedrijf. Je kunt je medewerkers vragen hun eigen expertise toe te voegen aan de content die ze delen. Zo maken zij de content uniek. Je creëert verkeer naar de website als deze link wordt toegevoegd aan de content.

Door het verspreiden van bedrijfscontent door collega’s wordt het organisch bereik veel groter. Zie het voorbeeld hierboven. Het aantal volgers van een bedrijfspagina is vaak veel kleiner dan het aantal persoonlijke connecties op LinkedIn van jou en je collega’s. Hoe meer personen de bedrijfscontent delen in hun eigen LinkedIn netwerk, hoe groter het bereik. De content verspreidt zich als een olievlek en wordt zichtbaar in verschillende netwerken. En als de personen in deze netwerken de content weer liken en delen komt het misschien wel terecht bij bedrijven die je nog niet in je vizier had. Hoe mooi is dat….

Tenslotte beschikt de bedrijfspagina over uitstekende evaluatie tools. Het aantal interacties, de engagementrate, weergaven, clicks, enzovoort, zijn zichtbaar. Een waardevolle tool waarmee je je content steeds kunt verbeteren. Door de statistieken te exporteren naar een Excel bestand kun je je eigen analyses erop loslaten.

 

Nog niet zo lang geleden heeft LinkedIn haar advertentie mogelijkheden uitgebreid. Alleen als je een bedrijfspagina hebt kun je gebruik maken van de advertentie mogelijkheden. Door een slimme doelgroep analyse kun je het relevante bereik van je content flink vergroten. De moeite waard om voor een beheersbaar budget eens te ontdekken welke mogelijkheden hier voor jouw organisatie liggen.

Ik help organisaties LinkedIn te gebruiken voor het versterken van het imago, de kennis te verspreiden en om interactie aan te gaan met anderen. Daarnaast ondersteun ik bedrijven met het opstellen van de content agenda en help ik structuur aan te brengen in de uitvoering daarvan. Voor een optimaal resultaat is het belangrijk dat zowel het bedrijfsprofiel als de persoonlijke profielen goed zijn ingericht. Ook daarin adviseer ik.

Heeft jouw bedrijf een LinkedIn bedrijfspagina die nog niet actief is? Heb je voldoende content maar weet je niet waar te beginnen? Heb je een kritische blik nodig op je persoonlijke LinkedIn profiel? Neem dan contact met mij op voor een goed advies. Ik neem jouw profielen onder de loep en zorg ervoor dat jij bij jouw publiek een onderscheidende indruk achterlaat.